25 stycznia 2009

Fotografia nocna - czyli jak zrobić dobre zdjęcie w nocy cz2/3

Trochę o ustawieniach

ISO

Czułość matrycy to sprawa dość indywidualna każdego aparatu. Niektóre przy użyciu wyższych wartości powodują słabą jakość zdjęć ze względu na szumy, ziarno. Bardzo pomocna wtedy jest funkcja “Noise Reduction” dostępna w większości aparatów. Najczęściej działanie tej funcji uaktywnia się przy czasach naświetlaniach dłuższych od 1 sekundy. Ja przetestowałem “Noise reduction” w Canonie 350d i jestem zdania że ta funkcja nie wiele daje


iso 100


iso 1600

Przysłona

Im mniejsza wartość przysłony tym większa dziura. Im mniejsza wartość przesłony tym więcej światła jest w stanie przecisnąć się przez obiektyw i dotrzeć do matrycy.
Niestety nie jest to takie łatwe,ponieważ małe wartości przysłony rzędu F2.9 mogą powodować znaczny efekt aberacji. Dla zmniejszenia aberacji chromatycznej warto zastosować przysłonę większą niż 6.3. Jest to jednak sprawa indywidualna i warto w tej kwestii pobróbować i zapoznać się z możliwościami obiektywu.



f3.5 Zauważalna aberacja. światła układają się w kształcie ogrągłym




F/7.1 Brak zauważalnej aberacji chromatycznej.Światła układają się w kształcie rozchodzących się promieni

Osobiście polecam robienie zdjęć w trybie priorytetu przysłony (A). Nastawia się wartość przysłony natomiast czas dobierany jest automatycznie.


Obrazek ten ilustruje wielkość otworu dla różnych wartości przysłony, a także efekt jaki wywiera to na zakres ostrości. Jak widać największa głębia dla f/22

Migawka (czas naświtlania)

Aby prawidłowo naświtlić zdjęcie należy dla danej wartości przysłony dobrać odpowiedni czas naświetlania (odpowiednio do warunków oświetleniowych). Odpowiednio od czasu naświtlania możemy uzyskac dane efekty.
W wypadku lustrzanek dla długich czasów naświetlania mogą pojawić się drgania spowodowane podnoszeniem lustra, dlatego jeśli aparat wyposażony jest w funkcję podnoszenia lustra przed naciśnięciem spustu migawki warto z niej skorzystać. Wszystko uwarunkowane jest od oczekiwania co do jakości. Im bardziej będziemy dbali o zlikwidowanie jakichkolwiek drgań tym lepszą jakość uzyskamy.

Ostrość

Większość obiektywów i aparatów dość dobrze radzi sobie z ostrością w trudnych warunkach oświetleniowych. Niemniej jednak w przypadku wadliwej pracy AF proponuje przejść na sterowanie ręczne :)

Balans bieli

Jest to najczęściej pomijany parametr przez amatorów. To dosyć istotny parametr w fotografii nocnej. Najczęściej używanym światłem do oświetlania ulic jest światło lamp sodowych. Dają one mocno zażółcony kolor i dlatego większość zdjęć wychodzi z żółto-pomarańczową dominacją barwną. Powinno nam w tym momencie pomóc ustawienie balansu bieli na tryb Światła Żarowego. Warto poeksperymentować z tym parametrem tak aby kolor był jak najbardziej naturalny. Dlatego pamiętajmy o Balansie Bieli podczas nocnych fotografii !!!




Automatyczny balans bieli. Bardziej wpada w zółty. F/7.1, czas: 30 sek, ISO 100, 18mm



Balans bieli nastawiony na światło żarowe. Bardziej naturnalne kolory. F/7.1, czas: 30 sek, ISO 100, 18mm (to samo zdjęcie co wyżej)

Prezentowane zdjęcia ukazuja w minimalnym stopniu jak dobranie odpowiedniego balansu bieli wpływa na naturalność kolorów. Można zrobić zdjęcie w RAWie i ustawić balans bieli już na komputerze w programie do edycji RAWów.


czytaj dalej :

1 komentarz:

  1. witam
    bardzo ciekawe wskazowki i porady :)
    Widok z okna bardzo znajomy
    pozdrawiam sasiada z gory :)
    jaki maly ten internet :)

    OdpowiedzUsuń